Home

Systemkamera mellanklass

Conrad - Systemkamer

Gammal teknik gör comeback i ny spegellös systemkamera från Canon I nya Canon EOS R3 har Canon använt sig av en gammal teknik som ska göra det snabbare att fokusera, bland annat vid sport. Canon presenterar samtidigt tre objektiv på 100 mm, 400 mm och 600 mm Rajala Pro Shop erbjuder ett stort utbud av systemkameror till bra priser för alla typer av användare. I vårt sortiment finns hundratals modeller från de ledande producenterna såsom Canon, Sony, Nikon, Olympus och Leica Systemkamerorna i testet är av märkena Canon, Samsung, Sony och Olympus. Bäst i test blev Sony NEX-6. Komplett kameravidunder är orden Ljud & Bild använt för att beskriva kameran. NEX-6 har kombinerad fas- och kontrastbaserad autofokus, vilket Canon EOS M också har, men Sonys är betydligt mycket snabbare En systemkamera är en kamera med ett utbytbart objektiv. Vanligen består kamerasystemet av ett kamerahus, som är själva kroppen på kameran samt olika objektiv, sökare, adaptrar, filter, mellanringar och fotoblixtar. Det finns systemkameror som är mindre för dig som letar efter en liten systemkamera eller en mer kompakt systemkamera Deras intressanta historia började 1966 och slutade 1989. Det var den tid Chinon tillverkade systemkameror. På övre bilden ser du Chinons första autofokusobjektiv som släpptes 1982. Det är en 35-70/3,3-4,5. 7 linser i 7 grupper. Väger 630 gram. Byggkvaliteten är precis som den optiska kvaliteten i mellanklass. Ingen trevlig bokeh heller

Test: Den bästa kameran i mellanklassen

Bästa kompakta systemkamera 2021 TechRada

1. Inte att förglömma Samsung, dom ligger och lurar i vassen och där tror jag att vad som helst kan hända när dom kommer i gång ordentligt. //Bengt
  2. Trots att detta är en mellanklass-modell har den nämligen utrustats med samma utomordentliga bildstabilisering som betydligt dyrare modeller från Panasonic. Detta ger en oerhört mycket bättre bildstabilitet än vad som kan åstadkommas med exemelvis en smartphone-kamera
  3. Det är blixtar till en digital systemkamera för normalanvändaren, från mellanklass till budgetklass. Alla kamerorna testades med en Canon Eos 20D. Blixtarna är från tredjepartstillverkare, anpassade för just Canons (d)slr-kameror
  4. En smartphone i mellanklass kommer ju aldrig kunna mäta sig med en riktig kamera, men är du ute efter att filma selfies när du vaskar på krogen så är den förmodligen betydligt bättre. Systemkamera är allra bäst att filma, men det är objektivet som också kostar

Nu flyttar sensorn från systemkameran in i videokameran. Panasonic har presenterat en ny typ av kamera Köp systemkamera hos oss, online eller i butik! Hos oss hittar du som är i början av din fotograferingskarriär enkla och smidiga instegskameror. För dig som är entusiast och redo att ta ditt fotograferande till nästa nivå har vi ett brett urval av passande systemkameror

Bäst i test systemkamera 2021 - Läs digitalkamera tester hä

¹ Gäller EOS-systemkameror från ingångs- till mellanklass Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse i din interaktion med Canon och på vår webbplats - ta reda på mer om vår användning av cookies och ändra dina inställningar för cookies här Smartphone bäst i test 2021. Tidigare har vi haft en Android-telefon som testvinnare men denna gången går det inte att se förbi hur bra Apples iPhone 11 faktiskt är.Apples iPhone 12 finns såklart också på marknaden och är en oerhört bra telefon men iPhone 11 har en enastående prestanda, användarupplevelse och batteritid samtidigt som priset är oerhört förmånligt Olympus Pen E-P1 + 14-42/3,5-5,6 Systemkameror - visar omdömen från användare

Systemkamera - bäst utbud av systemkameror CyberPhot

Bästa digitalkamera just nu - från fantastiska kompaktkameror till systemkameror med fullformat Sommaren är kort - och utbudet av digitalkameror kan tyckas oändligt. Plus har testat 21 kameror och delat in dem i kategorier efter de krav just du ställer Nikon. Nikon, japansk tillverkare av kameror och optik.Grundad redan 1917, då under namnet Japan Optical Industries Co., Ltd. Kamerorna såldes från 1946 under namnet Nikon, en sammandragning av N som i Nippon i företagsnamnet på japanska, och Zeiss varumärke Ikon

Mellanklass systemkamerorna gör ett bra jobb ihop med ett bra objektiv. Jocke Moderator Club Seven 2/7 Inlägg: 4704 Blev medlem: lör 05 maj 2012, 15:17. Upp. Re: OT:Kamera. av Partanen » ons 06 jan 2016, 19:40 . Tack för info... Misstänkte att det var så.... Då får smågrabbarna här hemma gå lös på dem och leka Innan digitalkamerornas tid fotade jag endast med en Canon systemkamera EOS 300, Mitt mål är att höja mitt fotograferande en eller ett par nivåer och jag väljer därför mellan Canon 40D [bästa mellanklass kameran från Canon just nu] eller en Nikon D80 [som prestandamässigt ligger mellen Canons 40D och föregångaren 450D] Vi går igenom de bästa drönarna med bra kamera för 2021. Spela in video i 4K och ta fantastiak foton som ger ett fantastiskt perspektiv

Köpråd - systemkamera i mellanklass Fotosidan Foru

* Bästa spegelfria kamera 2017-2018: Sony Alpha A6500 som fick omdömet; Sony α6500 är en mycket kompakt systemkamera med proffsprestanda. Oavsett om du filmar 4K-video eller tar stillbilder ger α6500 utmärkt bildkvalitet ; Denna kamera är bara 98 x 58 x 31 mm och har en vikt på 206 gram inklusive batteri Bäst i test - Kyl- och frysskåp - 8 experttester. Vi samlar tester och recensioner på ett ställe så att du enkelt hittar det du behöver. Helt gratis Kamera för film 360 kamera bäst i test. Vill du ändra inställningar gör du det via appen eller ett program i datorn. Bildkvaliteten är bäst i startfältet, 360-video ser bra ut ända tills saker kommer för nära, men det har alla 360-kameror problem med. Kamerans tillbehörsfäste är kompatibelt med GoPro-fästen För bra 360-bilder och -filmer visar sig mjukvaran vara central och här skiljer sig. Leasa till företaget hos PerMånad från 607kr / mån. Hos PerMånad hittar du alla de produkter du behöver till företaget till ett lågt månadspris. Alltid fraktfritt

Nikons systemkameror är uppbyggt HQOLJWVDPPDSULQFLSHU0HQ\HUQD¬ i D5200 är därför påfallande lika föregångarens och även dem hos D3200, testad i FOTO nr 9/2012. 3nVDPPDVlWWSnPLQQHUSURV modellerna om varandra, även om GHHUEMXGHUÁHUYDORFKIXQNWLRQHU Skärmen är, till skillnad från på D3200, utvik- och vridbar åt all Den Olympus OM-D E-M10 Mark II är en digital mirror systemkamera aviserats av Olympus den 25 augusti 2015.. E-M10 Mark II har ett 5-axligt bildstabiliseringssystem i kroppen och uppgraderar till 3-axlig design som hittades i sin föregångare, den ursprungliga E-M10. E-M10 Mark II efterträddes av E-M10 Mark III , som erbjuder 4K- videofunktioner Testcentret - Sveriges största samling tester av datorer, mobiltelefoner, tv, hemmabio, foto och it-pryla Sony E 16-50/3.5-5.6 PZ OSS bul Nu har lådan med lite nya grejer anlänt. Det kommer att bli fler delar innan jag är klar och det kommer förmodligen att ta några månader innan jag kan köra igång, men detta ska bli spännande. :cool

F6 eller F 6 eller F-6 kan syfta på: . Nikon F6 - en systemkamera från Nikon; F6 - en tangenter på ett tangentbord, se funktionstangent; F 6 Karlsborg eller - en svensk flygflottilj Västgöta flygflottilj som verkade åren 1939-1994.; F-6 (skola) - grundskola med undervisning upp till årskurs 6 Grumman F6F Hellcat - ett av amerikanska flottans viktigaste jaktplan under andra. En systemkamera som passar en nybörjare står därför på min önskelista. Jag har kikat runt på nätet men inser snabbt att det inte kan bli frågan om en ny kamera, utan en begagnad. Men då är jag rädd att köpa grisen i säcken... Men en kamerafond i form av en burk där jag ska lägga alla småpengar har jag i alla fall startat

Systemkamera: nyheter, guider och tester

Mellanklass teleobjektiv med en brännvidd på 80 mm i 35 mm format. Detta tillsammans med en maximal bländare på F1,4 gör objektivet idealiskt för porträttapplikationer. Den avancerade SDM-mekanismen med en supersonicmotor i objektivet säkerställer extra tyst autofokus, samtidigt som det blir synnerligen kompakt dess stora bländare till trots Köp Sony FE 85/1,4 GM och andra fotoprodukter hos Mattssons Foto - En riktig fotoaffär Swarovski TLS APO är en av förklaringarna till att det modulära ATX/STX-systemet ser ut som det gör, med zoomringen framför okularet på tubkroppen. Med den här päronformade telefotoadaptern med 43 mm fokallängd (brännvidd) är det lättare än någonsin at..

Seg kamera. Långsam i menyerna,. Hade så stora förväntningar men ack så besviken jag blev. Kändes som om jag var tillbaka till min Motorola Razr Maxx från 2014. Även om det är en mellanklass borde den ändå vara bättre. Min Nokia 7 plus inköpt för två år sedan slår G7an i allt-med hästlängder 498 kr/mån. Hyra Sony FE 85 mm f1,4 GM objektiv? Vi är experter på leasing och hyra av fotoutrustning för proffsfotografer. Varje dag hjälper vi fotografer hitta rätt utrustning till låga månadspriser. Du kan chatta med oss direkt på sidan och vi har snabba leveranser. Leasingavtalet signeras smidigt med BankID FotoKungen. Kocksgatan 1 116 24 Stockholm T-bana Medborgarplatsen. info@fotokungen.com Telefon: 08-641 43 00. Öppettider. Mån-Fre: 11-17 Lör-Sön: Stäng Köp SanDisk Ultra Compact Flash 50MB/s 16GB här! Stort utbud Snabba leveranser Säker betalnin Huawei lade för en tid sedan ut ett gäng bilder som man påstod var tagna med de bakre kamerorna i P30 Pro med 10x optisk zoom. Nu har det framkommit att Huawei inte alls tagit dessa bilder med en P30 Pro utan att man har använt sig av en systemkamera för att ta dessa bilder

Systemkameror för Nybörjare och Proffs Rajala Pro Sho

Jag funderar på att skaffa en kikare inför fjällvandringen i sommar. Skulle nu behöva lite hjälp av er. Jag har inte använt kikare sedan jag var liten, så har ingen praktisk erfarenhet, har enbart läst på så mycket jag kunnat. - Vilken storlek är lämplig? På butiken Outnorth fick jag rådet att.. 24/08/2018 . Tillsammans.. Att fotografera på temat kärlek och att skildra känslan av lycka att få leva tillsammans med den man älskar. Oftast leder det mig till naturen, gärna till havet för att fånga och få med den outgrundliga dynamiken med tidens gång som naturen bjuder oss och som gör det så fint att få dela livet med någon man älskar Xbox Cloud Gaming släpps som begränsad beta till pc och Iphone Lagren av Imac börjar sina - tyder på snar uppgradering Audi visar upp konceptbilen A6 e-tro Beträffande hårdvara så är BV9100 en mellanklass-telefon samt kommer inte att ha brist på prestanda. Om du letar efter en smartphone med de senaste funktionerna samt väldigt lång batterilivslängd byggd för tuffa förhållanden så Blackview BV9100 ett bra köp Förutom en ny NEX-kamera så släppte Sony idag även en ny Alpha-kamera vid namn Sony a58. Kameran har 20 megapixel och kan ta upp till 8 bilder i sekunden men lite specialinställningar och så har den ett isoomfång på 100 - 16 000. Kameran klarar även av att filma i 1080p och den har 15 autofokuspunkter som då även fungerar under filmning. Kameran är även den första Alpha-kameran.

Läst 1000 ggr. Cessy . 2015-04-30, 11:3 Kingston DataTraveler 2000 8GB USB 3.1 Gen 1 256-bit AES-XTS; FIPS 19 Fotopro RM-110 är ett flexibelt litet foto-stativ till digitalkameran eller systemkameran. Benen kan du böja till vald position och låsa när du är nöjd, den har dessutom utbytbara fötter. Vi på minpryl.se tycker detta är en mycket smart pryl, ett plus är ju att den går att göra hyffsat liten. En riktigt rolig sak är att du kan byta ut fötterna till fötter som är magnetiska. PRESTIGE är utvecklad i Tyskland med stor passion och uppmärksamhet på detaljer och har utformats speciellt för vardagsrumets sofistikerade akustik Företaget Canon började som tillverkare av kameror redan året 1933 och då var det deras systemkamera som var storsäljare. Det var bara en handfull anställda på företaget och det tog fram till 1970 innan företaget gick in kopierings branschen och började sälja dessa över hela världen under hela 1900-talet var Canon en storsäljare inom just kopiering

Test av systemkameror 2021, se vilken som blev bäst - Test

Mellanklass: Kakamura FMC WP 8x32 synfält 7,5 grader närgräns 1,5 m: 4400:-Kowa DCF 8x32 synfält 7,5 grader närgräns 1,5 m: 4995:-Pentax DCF SP 8x32 synfält 7,5 grader närgräns 1,5 m: 5900:-Dessa kikare har jag inte provat själv men de lär vara hyfsade. Gå till Gunnar Olsson och prova dem Det är Huawei som är tillverkaren, androidsystem i mjukvaran. Typisk mellanklass-modell som jag fick gratis när jag förlängde mitt abonnemang för ett år sedan och är faktiskt supernöjd. Den klarar sig minst 2 dygn på batteriet om jag använder den normalt, snabbladdad och bra processorkraft.. GF Isabel, Costa Adeje: Se 4 102 recensioner, 3 244 bilder och bra erbjudanden på GF Isabel, rankat #21 av 68 hotell i Costa Adeje och med betyget 4,5 av 5 på Tripadvisor Feber / Mobil / I. iOS Where's My Water? - Jo, det finns på App Store! Vattenglädje Swampy är en alligator med en passion

Topp 5 systemkameror: Bäst i test 2021 Se våra recensione

Pentax K-30, vädertätad instegs-/mellanklass DSLR med pentaprisma - postad i Specialämne: Systemkameror & Optik: Ny instegs-/mellanklass DSLR från Pentax.Unika höjdpunkter jämfört med konkurrenterna:- Pentaprisma, 100% / 0.92x- Vädertätad, 82 tätningar- Dubbla inmatningshjul- Mikrojustering av autofokus- Gröna knappenNästan unika höjdpunkter (tillsammans med Sony):- Fokus. Jag har köpt en systemkamera, äntligen! Som jag tvekat och velat fram o tillbaka i en evighet Men nu är det en beställd, ska bli så himla skoj och ändå fasar jag över allt jag nu måste lära mig. Mellanklass och med gott renommé och det räcker bra för mig Digital systemkamera: 7 modeller i test - Bäst i test . Årets bästa kameror 2020-2021 2020-11-06 Jämfört med tidigare tester såg vi väldigt lite pixel- och moskitobrus Acer-projektorn har en skarp bild, med lite brus Den anses vara en riktig arbetshäst inom sin kategori av mellanklass systemkameror. Vill man ha en allsidig kamera som inte kostar lika mycket som proffshuset i 1D klassen så är det denna man ska välja . Recension på Canon EOS 5D Mark III - Läs omdömen - Fotosida

Fotohistoria: Chinon - CyberPhot

In other projects. Čeština; Español; Français; Italiano; Nederlands; Polski; Português; Русски Ny minsting från Panasonic Panasonic vilar inte på hanen utan lanserar nu ännu en systemkamera baserad på Micro four thirds-standarden. Den första kameran som använde den spegelreflexlösa standarden - Panasonic Lumix DMC-G1 - lanserades så sent som i början av september förra året, och nu är det alltså dags igen Grafikkort i mellanklass ämnar sig väldigt bra för stillbildsredigering, men för väldigt stora bilder så är det bättre att ha de med stort minne i st f de som är allra snabbast i prisklassen (t ex panoraman eller när det gäller att producera stora TIFF eller PNG:er) Sajten för oss som är aktiva inom ponnytrav Digital systemkamera, Canons EOS 30 D. Minneskort 8 gb, 2 gb, 1 gb. Objektiv 70-200. Objektiv 50 mm. Objektiv 17-40. Polarisationsfilter. Mp3-spelare, Archos Gmini med minneskortlucka för Compact flash. Här kan jag lagra bilder. Pennor, anteckningsmaterial. Point-it. En minibok med bilder på allt man kan behöva på resan

Den anses vara en riktig arbetshäst inom sin kategori av mellanklass systemkameror. Vill man ha en allsidig kamera som inte kostar lika mycket som proffshuset i 1D klassen så är det denna man ska välja ; Canon EOS 5D Mark III är en digital systemkamera från Canon.Den lanserades på våren 2012 Köpa bil här hittar du tips på hur du snabbast och billigast köper bil - AlltomBilen.com är bilvertikalen för dig som är intresserad av bilar. Här kan du som besökare hitta information om din bil genom att läsa biltester, hitta vilka däck, fälgar, styling- och tuningpaket som passar just din bil! Du kan även få tips och funderingar från andra besökare genom att besöka. Nikon D90 digital SLR. Jag har nu ett tag använt Nikon D90 och kan på det varmaste rekommendera denna kamera. D90 kombinerar teknik från Nikons flaggskepp, de digitala SLR-kamerorna, med en mängd sofistikerade funktioner för att hjälpa dig att uppnå bättre resultat Den anses vara en riktig arbetshäst inom sin kategori av mellanklass systemkameror. Vill man ha en allsidig kamera som inte kostar lika mycket som proffshuset i 1D klassen så är det denna man ska välja ; Produktinformation Canon EOS 5D Mark III systemkamera Det är väl ingen som missat att jag dregglat mig grön av avund på alla som har en Nikon D70. Nu börjar tiden vara slagen för att bestämma sig vad det blir för digital systemkamera och valet står mellan två modeller. 1. Den nya Konica-Minolta Dynax 7 Digital (förkortas D7D hädanefter) 2. Gamla hederliga Nikon D70 som alla älska

Har Ni positiva eller negativa erfarenheter av MediaMarkt när det gäller garani och deras hantering av eventuella reparationer/utbyte Canon EOS 5D Mark III är en suverän allround fullformatare som erbjuder väldigt mycket för en relativt liten peng. Den anses vara en riktig arbetshäst inom sin kategori av mellanklass systemkameror. Vill man ha en allsidig kamera som inte kostar lika mycket som proffshuset i 1D klassen så är det denna man ska välj Indragbart objektiv, kraftfull zoom Det här lätta och indragbara zoomobjektivet i mellanklass kan fällas ihop till bara 29,9 mm och är perfekt att ha med på resor. Det har också kraftfull zoom fö TÄVLA & VINN Kamera objektiv mugg TÄVLINGEN AVSLUTAD Nu kan du vara med och tävla varje vecka fram till den 18:e december om inredning och roliga prylar från moltazDesignshop Går vi ner i prisklass till det vi kallar mellanklass på mobiler, med pris mellan 2 500 och 4 000 kronor, det vill säga någonstans mellan hälften och en tredjedel av vad premium-lurarna kostar, så är.

Prylar under granen: Kameror - M

Det har inte hänt så mycket med formen på så kallade mellanklass-bärbara under de senaste åren. Vi pratat om datorer med 14 till 16 tums bildskärm, inbyggd dvd, full uppsättning av anslutningar och ett fördelaktigt pris istället för maxad prestanda.Medan ultrabärbara blivit tunnare och tunnare och lättare och lättare, och de ritkigt dyra 15-tummarna följt samma bana, har denna. Bästa kombin 2021. Testlagets favoriter - här är bästa kombibilarna just nu Svenska bilköpare älskar sina kombibilar. De senaste åren har kombibilarna fått konkurrens av suvarna, men det säljs fortfarande enormt många kombibilar varje år - ett fenomen som inte riktigt finns på samma sätt i något annat land Med artificiell intelligens vill dagens smartaste smartphones.

Den anses vara en riktig arbetshäst inom sin kategori av mellanklass systemkameror. Vill man ha en allsidig kamera som inte kostar lika mycket som proffshuset i 1D klassen så är det denna man ska välja Unfortunately, the Canon 5D Mark III does not have Wifi Canon 5d mark 3. EOS 5D Mark III. EOS 5D Mark III är en digital systemkamera med 22,3 megapixels fullformatssensor med 61-punkters autofokus och bildserier på 6 b/s. Spela in högkvalitativa Full HD-filmer, med manuell kontroll över allt från bildhastighet till ljud EOS 5D Mark III är en digital systemkamera med 22,3 megapixels fullformatssensor med 61-punkters autofokus och bildserier.

Test Sony Xperia M5 — solid mobil i mellanklass - M . The Sony Xperia M5 is a water & dust resistant high-range Android smartphone manufactured by Sony serving as the successor to the Xperia M4 Aqua.The phone was unveiled on 3 August 2015 along with the Xperia C5 Ultra Nu kommer Finlands kontring mot Samsung och Apple med flera, deras nya mobiltelefon Nokia X7 är en mobil de lägger stor kraft på och hoppas ska bli en storsäljare.. Nokia X7 är utrustad med en stor 4-tums AMOLED-skärm med multitouch, GPS, Bluetooth, WiFi, micro-USB och det sägs att den ska spela upp HD-video i 720p.. Man förväntar sig att Nokia X7 kommer släppas efter de väntande.

Canton Reference 1K är flaggskeppet i Cantons högtalarlineup och de har uppdaterats rejält vilket gjort att högtalarna låter ännu bättre. Har ni frågor om HiFi ring Andreas på 035-191101 eller skicka ett mail till andreas.ewald@ljudcenter.s Perfekt skärpa och bokeh för porträttbilder. För porträttbilder med skärpa och jämn bokeh finns det inget som slår ett väldesignat fast teleobjektiv i mellanklassen, och SEL85F18 är då ett utmärkt val. Det är en kompakt lättviktsmodell med högprestandaoptik och f1,8 som maximalt bländarvärde vilket ger dig enastående bildkvalitet Se exakt vilka objektiv som fungerar för just Nikon D7500. Vi listar de bästa och mest populära objektiven inom varje kategori, såsom teleobjektiv, macro och vidvinkel Kunde testa Nikon Z50 i det första praktiska testet. Vi gillar DSLM: s behagligt kompakta dimensioner med APS-C alias DX-sensor, den snabba autofokusen och den fasta utrustningen inklusive öga-AF, UHD-video och WLAN samt Bluetooth. Några kritikpunkter noterades i Nikon Z50 i det praktiska testet. Det finns också två nya linser som passar perfekt in i systemet, men kan övertyga proffs i. - Satellithögtalare: 1 x hög/mellanklass-driver - 3 - Linjeingång för ljud ( minihörlurskontakt, stereo 3,5 mm ) - Hörlurar ( minihörlurskontakt, stereo 3,5 mm ) - Linjeingång för ljud ( RCA-telefon x 2 Efter jobbet Acer lanserar i dagarna två nya och väldesignade bärbara datorer: Aspire 1800 och Travelmate 3200. Båda är riktade till privatpersoner och småföretag. Acer har lagt ner stor kraft på att utforma designen där portar och kontrollknappar återfinns i fronten

• Skräckfilm Leon.
  • Drever pris.
  • Resultat Vasaloppet.
  • Nationellt namn på countrymusik inspirerad av rockabilly och western swing.
  • El blinkar.
  • Irritaties in beginnende relatie.
  • Skottland klimat.
  • Empanadas de pollo argentinas.
  • Love for Christmas Film.
  • Deckena Norderney Strandstraße Öffnungszeiten.
  • SJ ankommande tåg åre.
  • Epilepsia reviewers.
  • Skepnad hamn.
  • AliExpress Standard Shipping Zoll.
  • BTJ butik.
  • Old country Czech dumplings.
  • Skärmlås Samsung Galaxy Tab.
  • ACS dragkrok.
  • Santa Margherita Ligure Portofino bus.
  • Hanhundar slåss.
  • Fitnessbike Testsieger 2020.
  • Liebharts Fachwerkdorf Detmold.
  • Electrum cold storage.
  • Restaurang Frösunda.
  • Återkommande blommor.
  • To Kill a Mockingbird characters.
  • Stammtisch Schild bayrisch.
  • Obst Liste mit Bilder.
  • Elternteilzeit Gleitzeit.
  • Gästrikland kända personer.
  • Korpamoen karta.